Jak nahlašovat nevyžádané telefonické nabídky

(výtah z článku Ach jo, už zase volají! – Hlídač státu (hlidacstatu.cz))

Od července 2022 platí dle zákona to, že vám smí za účelem marketingu volat jen ten, komu jste to výslovně dovolili (zákon č. 127/2005 Sb. – § 95 – 96). Znamená to, že i když je vaše telefonní číslo veřejně dostupné (je v účastnickém telefonním seznamu např. databáze 1188.cz), bez požádání a vašeho souhlasu vám nikdo nesmí volat s nabídkami zboží nebo služeb.

Kdy volající neporušuje zákon?

  1. Pokud volá s dotazníkem na výzkum veřejného mínění. V takovém případě volající nenabízí žádnou službu nebo zboží.
  2. Pokud volá někdo, od koho již nějakou službu nebo zboží odebíráte. Může vás takto kontaktovat třeba e-shop, kde jste si něco koupili, vaše banka s nabídkou výhodnějších nebo nových služeb a tak podobně. Pokud je pro vás obtěžující i takový předem schválený telefonát, u takové firmy můžete svůj dříve poskytnutý souhlas kdykoliv odvolat.

Co s tím?

Číslo si můžete zablokovat na vašem telefonu.

Ale tím nezabráníte tomu, aby neobtěžoval kohokoliv dalšího (dědečka, kamarádku..) a případně z nich dokonce neprofitoval.

Podejte stížnost

Když se rozhodnete telefonní hovor přijmout, mějte na paměti vše, co je potřeba zjistit, pro případné podání stížnosti u úřadů.

Seznam údajů pro podání stížnosti je následující:

  1. Nahrávka hovoru (pokud to váš telefon umožňuje – podívejte se na to třeba hned teď, ať jste včas připraveni)
  2. Přesný název firmy a jméno volajícího (do stížnosti napište ideálně i IČO firmy – podle názvu jej můžete najít např. u nás na Hlídači)
  3. Co bylo předmětem hovoru (jaké zboží nebo služby volající nabízel)
  4. Datum a čas hovoru (co možná nejpřesněji – zjistit to můžete v historii svého telefonu, do stížnosti můžete doplnit screenshot o uskutečněném hovoru)
  5. Telefonní čísla: volajícího a vaše (včetně jména vašeho operátora např. O2, T-mobile, Vodafone..)

Kam se stížností?

Se stížnostmi se obracejte na jeden ze dvou úřadů, které se problematikou takových hovorů v České republice zabývají. Tím prvním je Český telekomunikační úřad a obrátit se na něj můžete, pokud je předmětem obtěžujícího hovoru nabídka služeb nebo zboží.

Postupy, návody a rady na webu Českého telekomunikačního úřadu:

Druhým úřadem je pak Úřad pro ochranu osobních údajů a obrátit se na něj můžete, pokud volající dostatečně nevysvětlil odkud má vaše číslo, nebo se domníváte, že v tomto bodě údaj zamlčuje nebo neodpovídá pravdivě – máte podezření na zneužití osobních údajů.

Postupy, návody a rady na webu Úřadu pro ochranu osobních údajů:

Stručné shrnutí rad od obou zmíněných úřadů v infografice (pro tisk nebo sdílení):

Pár slov na závěr

  • Při nákupu zboží nebo služeb si vždy všímejte toho, k čemu všemu udělujete svým podpisem nebo zaškrtnutím políčka ve webovém formuláři souhlas.
  • Své osobní údaje si pečlivě chraňte.
  • Na webu (nebo osobně na přepážce či na prodejně) vašich dodavatelů služeb (plyn, elektřina apod.) či zboží (oblíbený e-shop) si můžete zvolit či změnit způsob, jak s vámi budou komunikovat. A pokud je pro vás telefonování otrava, změňte to třeba na e-mail nebo obyčejnou poštu.

Napsat komentář

U komentářů prosím uvádějte celé své jméno.