- Proběhlo veřejné seznámení s dopravní koncepcí města
- Téma: Rekonstrukce plovárny
- Téma: Nehezký betonový plot plovárny
- Rekonstrukce plovárny, příspěvek do diskuse
1.12.2021 jsem se účastnil na MÚ Slatiňany seznámení veřejnosti s prezentací koncepce dopravy ve městě. V této souvislosti se hovořilo také o parkování v různých částech města, včetně Smetanova a Škrovádského nábřeží. Zajímalo mě také, jak vypadá studie na revitalizaci ulice TGM a vůbec jak bude vypadat doprava ve Slatiňanech po dokončení obchvatu a jak je pamatováno na cyklisty. Na posledně jmenované otázky však nedošlo.
Na pojetí problému parkování před plovárnou a před stadiónem Spartaku závisí budoucí vzhled rozsáhlé a cenné části města a může se negativně dotknout i plánované rekonstrukce plovárny.
Plot plovárny má být betonový, 1,8-2 m vysoký a proti nynějšímu plotu se má posunout o 3,5 metru dovnitř stávající plochy plovárny. Jiný důvod, než zřídit podélné parkování souběžně s plotem, jsem nezaznamenal. Když se to uskuteční přinese to však řadu negativ.
- zmenší se plocha plovárny, z hlediska oslunění v místě nejcennějším
- betonový plot při podélném parkování podle něj nepůjde kvůli vystupování z aut ozelenit
- při vystupování na druhou stranu, t.j. do vozovky, mohou vznikat kolize s projíždějícími cyklisty, projíždějícími jinými motorovými vozidly a i s chodci
- protože při odjezdu z plovárny nelze pokračovat směrem ke splavu, auta se budou muset při příjezdu nebo při odjezdu otáčet, aby mohla odjet Jungmannovou ulicí, riziko kolizí a nehod
- při zacouvávání do možné mezery mezi parkujícími auty bude třeba provést další nebezpečný manévr
- bude třeba posunout brouzdaliště i servisní budovu
- uvedenými posuny se zmenší plocha plovárny o několik arů
- přinese to pravděpodobně i vyšší finanční náklady
Na podporu posunutí plotu dovnitř se ještě uvádí, že to udělat jde a pokud k posunutí nedojde a plot bude ve stejném místě jako dosud, bude zbytečně veliká čistá zóna mezi plotem a bazénem, která se ještě zvětší nabetonováním okraje bazénu. Nabetonování bude třeba provést z technických důvodů. I zde jsou argumenty jako to provést jinak a ve prospěch věci.
- čistá zóna by se vymezila plůtkem u bazénu, plůtek by také bránil nežádoucímu skákání do bazénu ze strany od lehátek
- v ostatním prostoru směrem ke plotu by mohla být umístěna lehátka třeba trochu jinak než jen v jedné dlouhé řadě
- bylo by možné sem dát nějakou lavičku/lavičky/ k sedění, ne každý preferuje po vykoupání polohu vleže
- mohla by být i nadále cesta mezi lehátky a ochranným plůtkem u bazénu, je to přirozená cesta na WC směrem od brouzdaliště, odpadla by chůze okolo bazénu, cesta zpět by vedla okolo sprch, bylo by možné tudy jít pro občerstvení a zpět….
Závěrem článku znovu uvádím, že jsem kromě záměru posunout plot směrem dovnitř plovárny ve prospěch parkování aut, opravdu jiný důvod nenašel. Parkovací místa lze plánovat na druhé straně u plotu stadiónu a před ubytovnou. Parkování před plovárnou by se mělo řešit v kontextu vzniku předpokládaného velikého parkoviště před stadiónem Spartaku. Obě parkoviště by se měla doplňovat, každé bude potřeba v jinou roční dobu a většinu času budou v průběhu roku nevyužitá.
Občané Slatiňan sem naopak chodí stále, stejně tak tudy jezdí cyklisté a chodí turisté. Dovede-li se záměr k realizaci, vznikne obrovské 320 metrů dlouhé parkoviště, u plovárny navíc orámované vysokým betonovým plotem. Na přiložené vizualizaci projektu je ještě plot plovárny v původní poloze. Nabízí se otázka, proč firma Bazénservis při této vizualizaci již nevzala v úvahu požadované posunutí plotu plovárny o 3,5 metru dovnitř.
Protože jde o opravdu cenné místo z pohledu vzhledu města a životního prostředí, měla by být zpracována s pomocí odborníků nějaká vize a ucelená koncepce změn takto důležitých veřejných míst. Na webu nebo ve skutečnosti vidím, že se takto postupuje u jiných měst a městeček. Nebo třeba i v Trpišově.