Tolerování porušování nedůležitých předpisů může vést k ignorování těch důležitých

Kdo z nás řidičů dodrží třeba 30 km/h v právě dokončeném 2 km úseku opravené silnice (např. před dvěma lety při rekonstrukci I/37 od Lukavice ke Skalce)? Řekneme si – to omezení je tam proto, že buď ty značky zapomněli dělníci po směně “hodit do příkopa”, anebo oprava ještě nebyla zkolaudována anebo nemá hotové vodorovné značení …. třeba tam nepojedu 120, ale 70 v pohodě.

Jasně, život je složitý a předpisy, které řídí umísťování značek nedokáží jistě všechny okolnosti postihnout, a tak jen kulhají za realitou a pak je jasné, že vznikají i podobné “absurdnosti”, které by “jen blbec respektoval”.

Ale tvůrci předpisů nejsou úplní ignoranti a většinou dávají možnost, jak ty zákazy a příkazy co nejvíce přizpůsobit realitě, aby tyhle absudrnosti byly minimální… Takže i u té třicítky to mohlo být předpisy, ale taky třeba pohodlností nebo leností stavebníků.

Nicméně když takovýchhle absurdit bude kolem příliš, tak si pak zvykneme předpisy a třeba i rychlostní limity ignorovat, i když mnohde smysl jistě mají. A když pak takový už celkem běžně ignorující řidič z Pardubic jede do Wiki vrátit lyže úzkou Škrovádskou ulicí kolem olšiny 70 km/h a míjí kolemjedoucí cyklisty o desítky cm anebo na poslední chvíli uhnutá auta z protisměru, tak už to není legrace.

Nebo jiný případ – silnice I/37 míjí u Žďáru nad Sázavou obce Škrdlovice a Stržanov. Ač vede podle domů a z některých je přístup jen na tuhle hlavní, je zde stále limit 70 km/h, což je podle mě rozumná rychlost. Nicméně někteří – výše popsaní ignorující – řidiči si myslí, že to omezení je zde zbytečné podobně jako ta 30 km/h a jedou třeba 100 km/h. Myslím, že je otázka času, než se něco stane anebo někomu dojde trpělivost a kvůli těmto pár ignorantům tam prostě napálí 50 km/h. Ignoranti sice budou jezdit těch 70, ale nás většina slušných kvůli nim bude muset jezdit těch 50 km/h, anebo se taky staneme ignoranty… no a to už nás bude ale hodně a bude možná docela adrenalin se na silnicích pohybovat.

Aby se podobným situacím předcházelo, tak je dobré:

a) minimalizovat absurdity (ty 30 km/h na přehledných úsecích, anebo třeba některé zákazy pro cyklisty),

b) eliminovat ignoranty – tedy asi ve spolupráci s policií, kterou je dobré v tomto případě brát jako že opravdu “pomáhá a chrání”.

Napsat komentář