Vodík je schopen nahradit ropu a plyn jen částečně

Vodík se jeví jako vhodné alternativní palivo pro lodě, letadla a náklaďáky. Nehodí se pro auta (zde jsou výhodnější baterie), ani pro vytápění a vaření (zde je efektivnější elektřina).1

Medializaci použití vodíku přispívají ropné společnosti, pro které je tento zdroj výhodnější než jiná bezuhlíková řešení2

Výhody

  • Elektrolýza vody

    Vodík lze snadno a „čistě“ vyrobit elektrolýzou vody (tzv. „zelený vodík“), ale průmyslově to ještě neumíme3, vedlejší produkt je kyslík (který atmosféře neškodí)

  • Při spalování je produkována voda1
  • Lze o něm uvažovat pro pohon lodí, letadel a náklaďáků, které potřebují pro pohon velké množství energie, které bude pravděpodobně nereálné dostat do baterií1
  • Pro vytápění by šla teoreticky využít infrastruktura pro zemní plyn, vodík lze přimíchávat do zemního plynu (max. 20%)1

Nevýhody

  • V současnosti je však vodík vyráběn nejvíce z plynu, tzv. „šedý vodík“, při čemž se do atmosféry uvolní 10x víc skleníkových plynů4 – je to nejrychlejší způsob výroby vodíku ve velkém množství. Pokud uvolněné plyny zachytáváme, produkovaný jedná se o „zelený vodík“. Zachytávání ale zdražuje výrobu15
  • Molekuly vodíku jsou velmi malé a snadněji unikají netěstnostmi i stěnami, což komplikuje přepravu a skladování vodík bychom potřebovali jinde, než kde je nadbytek energie pro jeho výrobu (např. na Sahaře)1
  • Zelený vodík je problém vyrobit levně ve velkém množství v našich podmínkách1
  • Pro provoz automobilů jsou levnější a praktičtější už dnes baterie1
  • Vyžadují čerpací stanice, při čerpání se používá tlak až 200 barů1
  • Ve vozidlech se tlakují až na 700 barů (tím se nádoby také ohřívají)1
  • Vodík uniklý ve větším množství do atmosféry může přispívat skleníkovému efektu1
  1. The Inquiry – Will hydrogen solve our energy needs? – BBC Sounds[][][][][][][][][][][]
  2. ve skutečnosti v tuto chvíli prosazují to, že pokračujeme v používání zemního plynu a pokračujeme v používání systému rozvodu zemního plynu, ale začínáme přimíchávat vodík do a pak naznačují, že možná nakonec, aniž by kdy upřesnili, co tím eventuálně míní. Současné potrubní systémy nejsou určeny k manipulaci s vodíkem. Mohou potřebovat 5-10, možná až 20% vodíku smíchaného se zemním plynem. Kromě toho to zjevně není bezpečné. Myslím, že skutečným zájmem, stejně jako v ropném plynárenském průmyslu, je ospravedlnit pokračující používání jejich potrubního systému. Takže si myslím, že to musí vědět, protože věda je tak jasná. Nikdy se nehodlali dostat na vysokou úroveň života. Ale mezitím to zní dobře a možná jim to kupuje další, deset nebo dvě desetiletí dalšího značení. – závěr The Inquiry – Will hydrogen solve our energy needs? – BBC Sounds[]
  3. Although green hydrogen appears to be the ideal choice for mobility and other applications, producing it presents certain challenges. The machines used to carry out electrolysis are costly. Furthermore, clean electricity from solar and wind sources is limited in supply. The environmental advantages of green hydrogen are potentially far-reaching, but producing this clean energy source is not yet practical. What’s the Difference Between Gray, Blue, and Green Hydrogen? (jdpower.com)[]
  4. almost 10 kg of carbon dioxide releases into the atmosphere for every 1 kg of gray hydrogen produced. This high ratio of CO2 generation gives this form of hydrogen its „gray“ designation What’s the Difference Between Gray, Blue, and Green Hydrogen? (jdpower.com)[]
  5. What’s the Difference Between Gray, Blue, and Green Hydrogen? (jdpower.com)[]

param = 37557

Napsat komentář

U komentářů prosím uvádějte celé své jméno.