Praha je častým cílem vlakové dopravy. Spojení z Pardubic je rychlé a pohodlné. Nicméně návaznost na vlaky ze Slatiňan do Pardubic a zpět není dobrá ve všech časech, takže většina slatiňáků jezdí na vlak do Prahy raději vlastním autem, přestože se v Pardubicích obtížně parkuje a sami tam tím zhoršují parkování pro druhé.
Kombinace dopravců (např. ČD a Regiojet) není kvůli kupování jízdenek a návaznosti a čekání spojů a také povinných rezervací a častému zpoždění moc použitelná.
Přitom krajský tarifní systém IREDO zahrnuje kromě osobních vlaků i rychlíky ČD a lze ho použít od Kolína do Březové nad Svitavou. Z Kolína pak lze jezdit na PID, což je levnější a činí pro cestující vlakovou dopravu dostupnější.
Lépe navazují dálkové vlaky “vyšší kvality” (IC/EC/SC). Nicméně častěji jsou zpoždění, neobsluhují Přelouč, Choceň a Ústí nad Orlicí a jsou obecně dražší (PID+IREDO na kartu je výhodnější než tarif, protože cenu odvozuje od přímé vzdálenosti a ne od ujeté; a alternativní dopravci vyžadují vlastní jízdenku -> dvě kratší jízdenky jsou obecně dražší než jedna)
Do odjezdu z Prahy v 16h vlaky navazují (vlaky jezdí do Slatiňan v taktu ca. 1/2 hodiny), pak ještě navazují rychlíky ve 20:03 a 21:32. Na další os. vlaky z Pardubic ve 21:27 a v 22:43 jsou však návaznosti z Prahy dobré.
Hlavní partner pro připomínkování jízdních řádů osobních vlaků je obec a připomínkuje na kraji, který osobní dopravu zadává a dotuje.
Čekat, že to Chrudim vyřídí za nás, je iluze, protože např. na rychlík v 17h z Prahy jim navazuje osobák, který končí v Chrudimi, a na rychlíky v 18h a v 19h jim navazují autobusy (byť ten druhý jede přes Slatiňany), avšak autobusy na zpožděný rychlík určitě nepočkají, zatímco osobáky občas ano.
Jde o to, že většina lidí kolem mne, kteří jezdí do Prahy pravidelně, právě z tohoto důvodu jedou autem do Pardubic a odtud až jedou vlakem.
Rada města zamítla tento podnět, protože návaznost je podle ní dobrá. Podle starosty Jan Brůžka vlaky jezdí ve 20min intervalu a jestli někdy nejedou, tak to není problém toho vlaku, ale cestujícího, že si vybral blbý vlak.1.
p. Šotta – (…) podnět jsme projednali v radě. Neshledali jsme za nutné, kontaktovat příslušné orgány, aby se to měnilo.
Starosta – z té Prahy jezdí vlaky cca každých 20 minut, ta čekací doba není taková. Pokud si z té startovní stanice zvolíš vlak, který lépe navazuje, tak ta čekací doba není taková.2
Bohužel ani v roce 2025 to nebude lepší, není moc vůle to řešit, vybírám z odpovědi pracovníka krajského úřadu:
Upravení, resp. posunutí celého jízdního řádu o 15 minut není možné. Šlo by o enormní zásah do velkého území dvou krajů. V Havlíčkově Brodu a Pardubicích-Rosicích nad Labem jsou návaznosti na jiné vlaky. Dále v Chotěboři, Ždírci, Hlinsku, Žďárci u Skutče a Chrasti jsou na vlaky navázány vybrané krajské autobusy.3
doplněno 9/2025
- rozhození taktu rychlíkových linek R9 a R19 od 2027 (Regiojet)
- MD odůvodňuje aktuální polohu R9 právě návazností v HB
- navázání aspoň těch vlaků, které nenavazují v HB (např. Os 5354)
- zpomalit Os HB>PCE o 10min + pozdržet v Hlinsku 20-30min
- opozdit Os o 10min a domluvit čekání R v HB (max. 10 min čekání) (více viz Evidence připomínek k veřejné hromadné dopravě – slatinak.cz)
- veřejné zasedání městského zastupitelstva – odpady 2025, prodej slepé ulice, revize místních názvů a hlasování ve střetu zájmů – slatinak.cz[↩]
- zm_1524_zapis.pdf (slatinany.cz) bod 18[↩]
- PB; oddělení dopravní obslužnosti; Krajský úřad Pardubického kraje; 17.9.2024; emailem[↩]
Událost
- 29. 8. 2025 V pondělí a v pátek přibydou vlakové spoje mezi Chrudimí a Pardubicemi
- 11. 12. 2024 Ruší se 6 vlakových spojů mezi Slatiňany a Pardubicemi. Slibované rozšíření MHD Chrudim není v rozpočtu.
- 23. 6. 2024 Časy rychlíků a osobáků Hlinsko – Pardubice / Pardubice – Praha / Pardubice – Česká Třebová