Konec malých dopravců v linkové dopravě

Společnosti Arriva Východní Čechy a ČSAD Ústí nad Orlicí (patřící do koncernu ICOM Transport) mají od poloviny příštího roku na dalších deset let převzít provozování linkových autobusů v celém Pardubickém kraji. Politici ale očekávají, že do výsledků tendru může ještě promluvit antimonopolní úřad. *1 Podobný tendr byl totiž zrušen už v Královehradeckém a Zlínském kraji. *2

Nečekané je, že Arriva Východní Čechy dokázala zvítězit jen na Chrudimsku a Přeloučsku. Podle očekávání *3 licence neobhájili žádní malí regionální dopravci.

Provozovatel naší nejvýznamnější linky Šiškovice-Trpišov-Chrudim M+H Slatiňany má licenci také jen do podzimu 2020, jak potvrdil i syn majitele Jan Matějka.

Tuto linku jsme vybudovali v 90.letech sami a zpočátku dokonce jezdili na vlastní náklady a rádi bychom ji provozovali i nadále. Přesto jsme se výběrového řízení nezúčastnili, protože bylo postavené pro velké dopravce, kteří nabídnou obsluhu moderními autobusy mnoha linek zároveň.

Myslím si, že cestující by spíš ocenili lepší dopravní obslužnost (například nahrazení zrušených spojů Bus Vysočina), než všechny autobusy mladší 9ti let s klimatizací a USB zásuvkami.

Tyto požadavky totiž zvyšují nákladnost linkové dopravy, která se pak následně projeví ve snaze šetřit na platech řidičů anebo omezovat linky, čemuž podle něho není zdaleka konec.

Pan Matějka dále připomíná, že již asi 10 let se projevuje malý zájem mladých lidí o povolání řidičů v osobní dopravě, ve které mají řidiči méně peněz a větší zodpovědnost, než např. v nákladní. Takže staří řidiči odcházejí do důchodu a mladí nepřicházejí. Zaměstnávání zahraničních řidičů situaci neřeší.

Co bude od příštího podzimu s linkou Šiškovice-Chrudim nevíme a nemáme moc možnost to ovlivnit.

Napsat komentář

U komentářů prosím uvádějte celé své jméno.