- Téma: Ulice Slatiňan
- Minimální šíře komunikací
- Téma: Slatiňany dostupné pro cyklisty
- Návrh: Snížit v ulicích maximální rychlost na 30km/h
Komunikace v zóně 30 musí splňovat podmínky TP218 *1 a ČSN 73 6110 *2.
Zóny 30 by měly být umísťovány ve vymezené oblasti obce nebo městské části, kde mají komunikace pobytovou funkci a stejné nebo podobné charakteristiky na komunikacích s vyšším dopravním významem než obytné zóny. Oproti tomu obytné zóny*3 jsou vhodnější „v oblasti obce nebo městské části, kde mají komunikace pobytovou funkci. Svým stavebním provedením musí vzbuzovat dojem, že provoz motorových vozidel zde má jen podřadný význam.“ *1 str 12
Zklidnění dopravy má pozitivní vliv na bezpečnost, emise a hluk. *1 odst.2
Při plánování Zóny 30 se má do rozhodování zapojit veřejnost. *1 odst.3
Pozemní komunikace se dělí podle funkce na:
- pobytové – C a D (k nakupování, chůzi, hře a setkávání; mají pouze omezenou dopravní funkci – umožnění přístupu k přilehlým pozemkům či nemovitostem a v distribuci dopravy na navazující síť místních komunikací) s 30 km/h (také „obslužné“) a
- dopravní – A a B (pro provoz motorové dopravy a na těchto je motorová doprava většinou oddělena od ostatních druhů dopravy) s 50 km/h. (také páteřní) *1 3.2
Uvnitř Zóny 30 se nejčastěji používá pravidlo přednosti v jízdě zprava. *1 3.4
K nevýhodám zavedení jednosměrného provozu patří vznik závleků,
tedy prodloužení tras, a jednosměrné komunikace představují nepříjemnou překážku pro cyklistickou dopravu, a je proto žádoucí v co největší míře umožnit cyklistům jízdu v obou směrech. *1 3.4.2
Vjezd do Zóny 30 má být realizována tak, aby byl jednoznačně patrný rozdíl ve změně nejvyšší dovolené rychlosti: přes (doporučuje se osvětlený*1 3.7.6, pokud je na něm přechod *4 1.2 a 2.1) zpomalovací práh, který je ve stejné výšce jako chodník, chodníkovým přejezdem nebo přes zvýšenou křižovatkovou plochu. *1 3.7.2
Zklidňující opatření: pouhé značení na vjezdech do Zóny 30 samo nestačí. Proto se doplňuje dalšími opatřeními, které lze rozdělit do tří kategorií: Informační opatření, která upozorňují účastníky provozu na to, že je od nich očekáváno určité dopravní chování (svislé dopravní značky s nejvyšší dovolenou rychlostí). Naznačující opatření k dosažení požadovaného dopravního chování pomocí vizuálního působení či iluze – např. jiný povrch vozovky. Stavební opatření ovlivňující dopravní chování díky nutnosti snížit rychlost jízdy při jejich pojíždění. Opatření musí zohlednit provoz HD, vozidel IZS a pohyb cyklistů. *1 3.8
Chodci musí používat chodník, přecházet mohou kdekoliv, vyznačení přechodu pro chodce je zpravidla zbytné (až nežádoucí).
Cyklisté jsou vedeni společně s automobily na vozovce, v jednosměrných komunikacích zpravidla povolen jejich provoz v protisměru.*1 str. 12
V rámci navrhování zón 30 musí návrh splňovat podmínky dané vyhláškou č. 398/2009 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb (jde především o řešení hmatových úprav pro nevidomé a slabozraké v místech pro přecházení). *1 3.7.8
Návrh
Odkaz: www.moderniobec.cz/jak-na-plosne-zklidnovani-dopravy-aneb-zony-30/
Odkaz: *1 TP218 Navrhování zón 30 – Technické podmínky – Ministerstvo dopravy ČR
Odkaz: *2 ČESKÁ TECHNICKÁ NORMA ICS 93.080.10 Projektování místních komunikací ČSN 73 6110 1.1.2006
Odkaz: *3 Technické podmínky TP 103 – Navrhování obytných a pěších zón
V Bruselu platí plošně 30km/h od ledna 2021.city30.brussels: Starting January 2021 30 km/h everywhere (at least almost)
Respekt: NEJLEPŠÍ TŘICÍTKA